Allison - musikk som universalspråk!

03/03/2020

Hommersåk, høsten 1990.


På denne tiden spilte jeg i bandet SATURDAY MANIA. Det var lørdagskveld og fest på bygda. Sammen med bassist og bandkompis Magne Fredriksen seilte jeg avgårde på glatte sko med øl-posen i hånda. 

Vel fremme på festlokalet ble vi tatt imot og geleidet inn. Jeg hilste på noen venner som var der og vi utvekslet de sedvanlige replikkene. Da hørte jeg en stemme i bakgrunnen mumle på rallende Bergensdialekt:  - "fårrbanna øøstlæænning".

Jeg reflekterte ikke nevneverdig over dette og lot kvelden avstedfare med meg selv som passasjer. Det ble som vanlig både spilt mye, og ikke minst snakket mye, om musikk. Dette hadde den animerte Bergenser fått meg seg og plutselig så han sitt snitt til å stille meg til veggs....

- "Har du hørt om Allison?" spurte han.

- "Ja, det var et kult band" svarte jeg.

- "Ka? Kødder du, mann?"

Det er litt med Allison som med Brann. Alle er utrolig stolte av dem, selv de som ikke liker hverken fotball eller musikk, og dette er noe man bare ikke kødder med.

Tydelig overasket - og ikke minst imponert - over at noen som ikke var fra Bergen hadde hørt om Allison ble han kompis med en forbanna østlending. Vi ble sittende å prate om musikk hele kvelden og skilte lag som venner i de små timer. 

Da jeg forlot lokalet hørte jeg han rope etter meg : " du e faen meg den bæste østlæning eg har møtt".... Hikk...

Og slik gikk det altså til at to motpoler møttes og fant ut at de hadde noe til felles....takket være brobyggeren Allison.

Var det noen som sa at rock er farlig?


Allison fra Askøy utenfor Bergen var aktive i perioden 1974 - 1984. Bandet var inspirert av Britisk punk og New Wave og ga ut to LP plater: "Allison" + "OK!OK!" og to singler: "Negative sider" og "Sick and tired". Sistnevnte ble utgitt i England og oppnådde 4. plass på Europatoppen.

I  1977 turnerte Allison sammen med Jahn Teigen på hans Tivoli-turne og i 1980 vant de NM i Rock finalen i Trondheim foran band som The Kids, Vazelina Bilopphøggers og Mods (som på den tiden het CATRIX.)

Bandet gjenoppstod under Lost Weekend-festivalen på Askøy i 2009 og har siden gjort sporadiske opptredener.


En morsom historie er den om da Allison havnet på coveret til Iron Maiden EP`n "Live + One. Allison var i England for å spille inn singlen "Sick and tired" i kjølvannet av seieren i NM I Rock. 4 Juli 1980 hadde bandet en frikveld og dro på legendariske Marquee Club i London for å overvære Iron Maiden sin konsert. Resultatet ser du inne i den røde ringen på bildet ovenfor.

Allison bør være pensum for alle som fanger interessen for rock i kongeriket - da går det deg godt i livet og du havner ikke i bråk med fulle Bergensere.....

www.rocketrollet.no
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started