Den plutselige hytteturen.

07/11/2017

No ser eg atter slike fjell og dalar..

Smalltown Rockets var et bandnavn som var en lokal variant av Georgia Satellites - et støyende, countryinspirert rock`n roll band fra statene som jeg har lyttet mye til opp gjennom årene. Det bare måtte bli "småbyrakettene" når jeg skulle i gang med nytt band tilbake på sensommeren 1999.

I et av mine tidligere blogginnlegg (Super-Gay) forteller jeg om en hendelse sammen med originalbesetningen av bandet. Denne historien som jeg nå skal dele med dere skjedde sommeren 2004 under vår "Mark II" besetning med avdøde Torstein Aaby på gitar, Johnny Myren på bass, Jan Ånnerød bak trommene og meg selv på sang og gitar. Vi var på vei til Kopervik på Karmøy for en to-dagers spillejobb på Borgen Kro. Vi tenkte vi skulle være smarte og reise på torsdagen, slik at det ikke ble så mye stress og mas på fredagen. Vi ordnet oss fri fra jobb på fredagen alle sammen og reiste avgårde på torsdag ettermiddag i min gamle Volvo og en lånt tilhenger.

På denne tiden hadde vi øvingslokale på Klyve i Skien siden tre av bandmedlemmene bodde i nærheten (to i Skien, en i Porsgrunn + undertegnede fra Kragerø.) Vi dro fra Klyve etter å ha pakket hengeren med utstyr og satte kurs mot Haukeli. Da vi nærmet oss Morgedal lente Jan seg over mot meg, kikket på tankmåleren og sa: "jasså, du kjører den varianten der"?

Jeg tittet ned og forstod straks hva han siktet til. Den var faretruende nær tom tank! Jeg syntes det var betenkelig siden det ikke var så lenge siden jeg hadde fylt, men da vi kom til Høydalsmo svingte vi inn på bensinstasjonen og fylte opp. Jeg konstaterte at det ikke tok lange tiden før tanken var full igjen, så det måtte da være noe galt med tankmåleren, tenkte jeg. Da vi satte oss inn og skulle kjøre så ville ikke bilen starte, gitt. Hvad gør vi nu - lille du? Vi fikk hjelp av en snill mann på stasjonen og så var det "on the road again".

Tankmåleren sank faretruende mot nullpunktet! Etterhvert forsvant lysene også. Da forstod vi at dynamoen var gåen! Vi klarte såvidt å trille inn på Volvo verkstedet på Åmot i Vinje, så litt flaks hadde vi jo. De konstaterte raskt det samme som oss og opplyste en slukøret kvartett om at ny dynamo ikke ville ankomme før neste morgen, da denne måtte sendes fra -nettopp, Skien.

Smalltown Rockets vant KISS Army Norway`s Coversong Award for beste imitasjon av en originallåt. Premien ble deltakelse på utgivelsen "Gods of thunder - a Norwegian tribute to KISS", utgitt på Voices Of Wonder 2005.

Vi tuslet rundt for å finne en campinghytte, men det var ikke noe ledig å oppdrive så sent. Men en hyggelig dame tipset oss om en hytte vi kunne bo på. Vi var skibbrudne på landeveien og takknemlige for det meste, så vi slo til. Da vi ankom hytta fant vi frem hytteboka og etter å ha jekket oss en bayer fra hver vår medbrakte sekser fant vi ut at vi måtte forevige storyen vår i hytteboka. Den er som følger:

DEN PLUTSELIGE HYTTETUREN!

Plutselig - og helt utenom planen - befant vi oss her, i en liten hytte utenfor Vinje i Telemark! Ofte hadde vi vel tenkt at nettopp dette kunne hende oss? Etter mye om og men, et ukjent antall nedturer og galgenhumor i fri utfoldelse åpenbarte det seg en liten stue her på gården. Vi stod der i åndeløs spenning og sugde inn den sarte stemningen, og inntrykkene som vi helt ufrivillig var blitt kastet ut i

Hytta: vår nødhavn for natten.

Sakte nærmet vi oss det gamle stabburet. Med et brutalt røsk åpnet vi forsiktig døren og gikk inn. Tankene gikk til skriverstuen til Grieg, men vi ble brått innhentet av nåtiden da vi ble oppmerksomme på alle de tekniske fasilitetene som skjulte seg bak den gamle fasaden. Etter at vår høyt verdsatte Volvo 240 GL formelig skrek etter ny dynamo ble vi tvunget til å improvisere. Som de gamle sirkushester av noen durkdrevne musikanter vi er tok vi utfordringen på strak arm. Etter at vi hadde snakket en uskyldig campingplass vertinne god og varm så hun ingen annen løsning en å ringe til den hytteeieren som bodde lengst unna, for deretter å toppe dette med å kjøre oss ut dit helt gratis! For ordens skyld - eller retter sagt, av allmenn nasjonal innterresse - kan det jo nevnes at vi som ble kastet inn i denne situasjonen er fire voksne gutter i tredveårsalderen på vei til Karmøy for å holde konsert på Borgen Kro i Kopervik. Vi håper at alle som leser denne lille novellen, som er basert på en faktisk hendelse, får tilstrekkelig medfølelse for oss og at det kan ende opp med et spontankjøp av vår neste CD-utgivelse, og på den måten støtte opp om fire langhåra raggtasser av noen rockere. Livet er herlig, dere - særlig på bygda!

Jan Ånnerød i friskt driv bak trommene.

Det hører med til historien at vi faktisk våknet opp neste dag (ikke alle rockemusikere gjør det...) og ble tatt godt hånd om av lokalbefolkningen. Det satte vi stor pris på! Vi rakk også frem til Kopervik i såpass god tid at det ble tid til en matbit og en pust i bakken (det er en bakke utenfor) før konsertstart fredag kveld. Lørdagen tilbrakte vi med å tusle rundt i Haugesund og se på byens severdigheter og besøkte puber og musikksjapper. Hele turen og oppholdet ble behørig foreviget med datidens fotoutstyr, men ikke alt er egnet for allmennheten, såå.....

Smalltown Rockets på Borgen Kro, Juli 2004: fra v. Johnny Myren, Yours truly og Thorstein Aaby.

Smalltown Rockets eksisterte fra 1999 til 2004 og utgav to album:

"Boogiedown in Tinseltown (2000) og "Big city attitude" (2001.)

Du finner musikken på de fleste strømmetjenester (Spotify, Tidal, iTunes m.fl.)

www.rocketrollet.no
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started