Ha`kke jeg sett deg før?

19/07/2018

Den vanligste - og dårligste - sjekkereplikken ever?

Jeg har akkurat ferdigstilt et musikkverk - eller en låt, som vi sier - og den heter da altså "Ha`kke jeg sett deg før?" Å komponere musikken gikk ganske smertefritt, men da teksten skulle nedtegnes ble det verre......helt til jeg fant ut at jeg ikke trengte å dikte opp en historie. Jeg kunne bare skrive om noe jeg har opplevd selv. Virkeligheten er alltid best!

Altså, en sommerkveld for et par år siden var jeg ute på byen en tur sammen med en kompis og dama hans. Vi gikk om bord på lekteren til Barekoza i Kragerø. Etter at vi hadde blitt fullstendig ignorert av en übercool svenske av en bartender, bekledd med tatoveringer og hårgele, fikk vi omsider påkalt dennes oppmerksomhet. Vi kjøpte hver vår øl og satte oss ned ved et bord i hjørnet og skulle til å nyte både pilsen og sommerkvelden.

Plutselig stod det en skikkelig friskus av en sommergjest ved bordet vårt og spurte om han kunne få sitte sammen med oss. Han drakk bokstavelig talt med begge hendene, der han stod med en drink i hver hånd. Han satte seg ned ved siden av meg siden det var ledig der. Han snudde seg umiddelbart mot meg og spurte "ha`kke jeg sett deg før?"

-"Tja, det er neimen ikke godt å si", svarte jeg. Han fulgte opp med å fortelle at vi hadde sittet sammen på puben Stopp En Halv året i forveien og snakket om alle problemene mine(!)???

Da forstod jeg at dette bare var vissvass, for er det noe jeg trygt kan si så er det at dersom jeg har problemer så tar jeg det opp med den jeg eventuelt har problemer med, og i hvert fall ikke med vilt fremmede. Jeg forklarte han dette på en hyggelig måte, men han sto fortsatt på sitt.

Jeg forsøkte å pensle samtalen over på noe annet, men plutselig så måtte han ta seg en runde rundt byen, som han sa

Mine venner humret litt der de satt. Observante som de er hadde de fått med seg at "kameraten vår" hadde visse feminine trekk både hva kroppsspråk og tale gjelder. I min forfjamselse hadde ikke jeg registrert dette, men mine venner mente nokså bestemt at sommergjest-friskusen hadde prøvd å legge an på meg....(!) WTF???

-Nuvel, vi tar en skål og hygger oss, færr....

Med ett var "dobbeltdrikkeren" tilbake og slo seg ned ved bordet vårt igjen, nå som om vi var gamle kjente. Hans planer for kvelden var tydelig feilslått og desperasjonen begynte å melde seg. Etter at vi høflig hadde takket nei til å bli med på både hyttetur og diskotek takket han for laget og forlot lekteren i Bokløv-stil.

Mine venner ville ta en tur rundt i byen for å se litt på livet, selv tok jeg beina fatt og gikk hjemover.

Neste gang jeg traff min kamerat kunne han opplyse om at de hadde gått innom Stopp En Halv senere den aktuelle kvelden, og hvem traff de så der? Jo, der satt den samme friskusen ved et bord og sa til sidemannen sin - "ha`kke jeg sett deg før?"

Som sagt: virkeligheten er alltid best, dette hadde jeg ikke klart å dikte opp selv.

www.rocketrollet.no
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started