Min første KISS-konsert!

18/02/2017

Rock And Roll All Night And Party Every Day!

Kragerø 20 September 1988:

Jeg sier til min barndomsvenn Jan Isaksen - "i morra speller KISS i Skedsmohallen, gitt". Han sier "ja, der skulle vi ha vært." Samtalen fortsetter omtrent slik: "ja, men det skal vi ikke" - "nei, for vi har ikke billetter."

"Nei"....................

Neste morgen blir jeg vekket av at Jan kommer inn på soverommet mitt og sier "stå opp! Vi skal på KISS-konsert"! "øøøh....hæ? Åssen skal vi få til det uten billetter `a?" snøvler jeg, lett omtåket. Heldigvis er Jan optimist og klarer å overtale meg. "Det ordner seg sikkert på et vis", sa han. Jeg hadde noen ekstra kroner liggende. Vi tok dem, lånte fattern`s bil og dro avgårde. Etter at vi hadde fylt tanken hadde vi 400 kroner igjen. På vei innover mot Oslo hørte vi på radioen at konserten var utsolgt, men at det skulle legges ut noen få ekstrabilletter på en sjappe i Lillestrøm klokka seks. Vi kom dit kvart over seks....

Vi kunne føle på skuffelsen, fortvilelsen....så nær, liksom.

Vi parkerte bilen og begynte å gå rundt omkring på området utenfor Skedsmohallen. Vi var i en slags KISS-transe og plutselig befant vi oss i køen og kom oss (heldigvis) ikke ut av den igjen. Det var kun en inngang og det var veeeeldig trangt. Plutselig hører jeg to fyrer som snakker sammen på Stavanger-dialekt litt lenger fremme i køen "hva gjør vi med de to billettene vi har til overs"? Jeg vet nesten ikke hvordan jeg kom meg frem til dem, men noen sekunder senere var vi blitt enige om at jeg kjøpte to billetter for 400 kroner. De måtte først inn og hente dem, deretter komme tilbake til inngangsdøra hvor billetter og penger vekslet eiere gjennom dørsprekken..... O` lykke! Ekstase! Vi var inne, vi var på KISS-konsert! Etter at et veldig bra oppvarmingsband (Kings of The Sun) hadde takket for seg ble det en pause før lyset ble slukket og en dyp stemme buldret ut av høyttalerne:

"Aaaallriight, Oslo! You wanted the best - you got the the best! The hottest band in the world: KISS"!

Lys, lyd, bomber og granater og så var vi i gang.... Love gun fungerte perfekt som åpningslåt!

1980: Carnival of souls.
1980: Carnival of souls.

Jeg hadde drømt om å se KISS siden jeg ble fan i 1980, og nå, åtte og et halvt år senere sto jeg og iakttok favorittbandet mitt fra en perfekt plass med innsyn på scenen og alt som foregikk. Jeg fikk med meg absolutt alt, akkurat slik jeg ville.

Dette spilte KISS i Skedsmohallen 21 September 1988:

Love gun, Fits like a glove, Heaven`s on fire, Cold gin, Black Diamond, Bang bang you, No no no, Firehouse, Crazy crazy Nights, I was made for loving you, Deuce, Reason to live, Tears are falling, I love it loud, Strutter, Shout it out loud, Lick it up, Rock and roll all nite. Ekstranummer: Detroit rock city.

Her kan du høre hele konserten:


Og dett var dett.....!!!

Tiden flyr i godt selskap! Plutselig var det hele over og vi var ute i den kjølige høstkvelden igjen. Vi prata ikke så mye på vei hjemover. Vi hadde vel nok med å fordøye og bearbeide inntrykkene konsertopplevelsen hadde gitt oss. Vi tok oss en kaffe da vi kom hjem. På den tiden var det ikke noe som het at det var for seint med kaffe. Vi drakk kaffe når som helst! Vi fikk uansett ikke sove nå. Vi satt og stirret på hverandre som om vi ikke helt forstod hva som hadde skjedd. Vi har ledd godt av det i ettertid. Neste dag ringte jeg til mutter`n og fortalte om konserten. Det var jo hun som kjøpte den første KISS-plata til meg - det kan du lese om i blogginnlegget mitt "KISS er bedre enn Jesus". "Så fikk du endelig sett KISS, da" sa hun til meg..."Ja", svarte jeg - "men det var dumt at jeg aldri fikk sett originalbesetningen med sminke og hele pakka".

Akkurat det ble det jo heldigvis en ordnings på noen år senere........i Oslo Spektrum, Desember 1996.

Men det er en annen historie....eller blogg!

www.rocketrollet.no
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started