SCHOOL DAYS...

02/11/2021

«My eyes are burnin` - bells are ringin` in my ears...»

Slik starter teksten på en av låtene til 80-talls rockerne i W.A.S.P.

Jeg gikk på Riska Ungdomsskole på Hommersåk fra 1982 til 1985. I løpet av disse årene ble det oppdaget en haug med band som fanget interessen til de fleste av gutta i klassen.

Lærer`n vår hadde fått plassert to gamle sofaer, et bord og en kassettspiller i en krok bakerst i klasserommet. Det kan nok hende at han av og til angret på det...


Rainbow sitt album «Long Live Rock`n Roll» ble ofte spilt når det var friminutt.

LA Connection! - Metal Health med Quiet Riot! - Balls to the wall med Accept!

Etter en stund oppdaget jentene i klassen at disse hardrockbanda hadde mange fine ballader og da et par av dem ba meg om å spille noe av dette inn på opptakskassetter til dem var mye gjort. Nazareth`s «Dream on» hadde trigget nysgjerrigheten - «Empty rooms» med Gary Moore ble innfallsporten til rockens verden for flere av dem. Joan Jett sin versjon av «I love rock`n roll» bidro også sterkt.

Og så kom både Europe og Bon Jovi - og da hang flere jenter seg på!

Chee - ee - eeriee!! - oooohhh, she`s a little runaway!

Vi hadde to lærere på ungdomskolen: en som vi synes var streng, men som vi faktisk lærte noe av - og en som ikke var streng i det hele tatt. Han synes vi var kul, men vi lærte ikke noe som helst....

I timene til sistnevnte hendte det ofte at min gode venn Svein Raymond Johannessen og jeg la oss på sofaene bak i klasserommet. Det tok som regel lang tid før han oppdaget at vi ikke satt på plassene våres.

Holy diver! - Twisted Sister, come out and play!


Andre ganger gadd vi ikke engang å gå inn til timen fordi vi regnet det som 50/50 sjanse for at han ikke ville oppdage det. Jeg husker godt den gangen vi tilbrakte hele engelsktimen i toppen av et stort grantre som sto like utenfor skoletomta. En annen gang utløste vi brannalarmen fordi vi kjeda oss.

 Jump as Van Halen! - Bark at the moon like Ozzy! - Heaven`s on fire!

Svein og jeg satt ved siden av hverandre i klassen. Når vi hadde høytlesing i Norsk og/eller Engelsk kunne lærer`n finne på å si «Jan Arild, kan du lese neste kapittel.... «. Intet svar, bare knising fra klassen.. Han kikket opp og registrerte vagt at jeg ikke satt på plassen min. Så sa han « Nei, men da kan du lese da, Svein».... Intet svar nå heller.... Han kikket opp og registrerer at Svein heller ikke sitter på plassen sin. Det hele endte til slutt med at sofaene ble snudd slik at ryggen ikke stod vendt mot kateteret. I hele 8.klasse viste jeg frem den samme hjemmeleksa for han.....  

Slide it in, Witesnake!

I 7. klasse skulle vi ha særoppgave om en artist vi valgte selv. Denne oppgaven skulle vi fremføre foran klassen i musikktimen og få karakter på. Jeg valgte selvsagt KISS! I motsetning til de andre så fikk jeg ikke lov av lærer`n til å spille ferdig den utvalgte sangen som avsluttet oppgaven min. Onkel Gene hadde nok ikke overbevist musikklærer`n vår om at dette faktisk ikke var så farlig... ("are you sittin` here, tellin` me you`re not the son of Satan?"...)

Det samme gjentok seg i 8. klasse, denne gang med AC/DC som utvalgt artist.

For those about to rock: we salute you!



Helt fra min aller første skoledag skjønte jeg at dette kom til å bli "en lang dags marsj mot kveld...."

«School days, I`m here doin` time

School days, my age is my crime

School days, I`m attending Hell-High»

- B. Lawless.

Det første friminuttet var ikke mange minuttene gammelt før en fyr i 3. klasse skulle prøve seg på meg. Jeg skallet til han så blodet fløt fra nesa hans. Påfølgende oppstandelse nådde sitt klimaks da rektor sto på skoletrappa og ropte navnet mitt så høyt at alle i skolegården hørte det. Da var det bare å tusle inn på rektor`s kontor for å prøve å bygge opp en forsvarstale. 

Standarden var satt.

Det ble 9 år med såre knoker...


www.rocketrollet.no
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started