Skadeskutt.....i filler!

08/12/2021

Rølpelaget herjet på Lampa!

På begynnelsen av 90-tallet frekventerte en gjeng lokale musikere som kalte seg for RØLPELAGET jevnlig scenen på utestedet Lanternen i Kragerø. Eller Lampa, som det ble kalt på folkemunne. Vi var ofte innom der å hørte dem spille.

Orkesteret bestod av Tore Schulze (RIP) på sang og munnspill, Jørn Henning Isaksen på gitar og Kjell Bohnhorst på trommer. Jeg tror også at Arne Astad var blitt offisiell rølper på denne tiden. Han trakterte piano, orgel og sang. Om det var Frode Sørum (RIP) eller Vidar Tjessem som spilte bass kvelden som denne historien handler om, husker jeg ikke.

Selv spilte jeg i bandet Shotgun Sally på denne tiden, men jeg hadde også begynt å synge litt på si sammen med noen andre kompiser som skulle starte band. Jeg vikarierte som vokalist til de fant sin egen. Dette bandet bestod av Sven Olav Sørdalen på trommer, Bergsvein Hofstad på gitar, Jonny Nicolaisen (RIP) på gitar og Mads Sørsdal på bass/kor. Repertoaret bestod mye av AC/DC låter ispedd litt DumDum Boys, D.A.D. og andre ting vi digga.

Det var også på denne tiden at Mads Sørsdal og jeg sent en kveld (eller natt?), akkompagnert av pulverkaffe og røyk, begikk den brilliante handlingen å komponere sangen "Skadeskutt". Denne tok vi med og presenterte for de andre og den fant ganske raskt sin form. I dag har denne låta faktisk funnet veien til GRIBB sitt repertoar og er å finne på LP`n "Fus i alt".


Vel, noe senere hadde Rølpelaget spurt oss om vi ville være pauseinnslag på deres neste spillejobb på Lampa. Dette takket vi ja til. Gjengen vår skulle etterhvert gjøre seg bemerket lokalt under navnet MAKADAM, men akkurat på dette tidspunktet hadde vi ikke noe navn. Mads og jeg kom opp med det noe tvilsomme PERCULATOR BELLY. Vi pleide å sitte oppe til langt på natt i leiligheten min på Andølingen og drikke pulverkaffe til magene våre romlet faretruende. Det hørtes nesten ut som en kaffetrakter. Derav navnet! Vi brukte dette navnet ved to anledninger og begge gangene fremførte vi "Skadeskutt". Det var på LO-Rock (Folkets Hus i Porsgrunn) og denne famøse kvelden på Lanternen.

Kvelden kom og vi var klare til å spille noen få låter mens Rølperne tok seg en velfortjent pause. Første låt ut var selvsagt vår egen "Skadeskutt". Så begynte ting å skje....

Det var svært trang på det lille dansegulvet som fungerte som scene og trommesettet var plassert oppå et lite podie som DJ`ene vanligvis brukte, om jeg husker riktig. Det første cymbal-slaget utløste en domino effekt som medførte at alle løse stativer datt overende. Deretter begynte bass-tromma å flytte seg fremover på gulvet. Gitarforsterkeren til Jonny konka ut først.....deretter konka Bergsvein sin ut også. Mens alt sammen bokstavelig talt falt sammen rundt meg sang jeg bare videre. Mads spilte også videre som en gal på bassen. Faktisk så fullførte vi febrilsk låta kun med vokal, bass og skarptromme....den satt Sven Olav med i fanget da vi var ferdige. 

På grunn av publikums overstadige promille var det ingen som merket noe som helst. Ingen, bortsett fra ett par stykker som satt like ved scenen og hadde fritt innsyn til dramaet som utspant seg. Da ting hadde roet seg litt og vi hadde fått summa oss stod Rølpelaget`s trommis foran oss og kikket ned på arbeidsplassen sin som lå der i en haug på gulvet. Han var rolig som skjæra på tunet, dro seg i barten på sitt karakteristiske vis før han sa: 

- Ja ja, gutter. Det her var jo rock`n roll...


www.rocketrollet.no
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started